کد رهگیری مالیاتی چیست؟

راهنمای کامل دریافت کد رهگیری مالیاتی برای افراد و شرکت‌ها

  1. کد رهگیری مالیاتی چیست؟

کد رهگیری مالیاتی یک شناسه یکتا و ده رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی برای هر فرد- اعم از حقیقی یا حقوقی صادر می‌شود. این کد برای شناسایی و پیگیری فعالیت‌های مالیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد رهگیری مالیاتی، با هدف ایجاد شفافیت مالی و مدیریت اطلاعات مالیاتی و کاهش تقلب افراد است. این کد به عنوان یک شناسه برای ارتباطات مالیاتی و پرداخت‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که افراد و شرکت‌ها باید این کد را در معاملات مالیاتی خود اعلام کنند و آن را در اسناد مالی ذکر نمایند تا پیگیری‌های مالیاتی به درستی انجام شود.

 

  1. چگونه کد رهگیری مالیاتی دریافت کنیم؟

 

  1. ثبت‌نام در سامانه سازمان امور مالیاتی

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی، ابتدا باید در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس www.tax.gov.ir ثبت‌نام کنید.

  1. ایجاد حساب کاربری

وارد سامانه شده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید. برای این کار به اطلاعاتی مانند شماره ملی، شماره موبایل، آدرس ایمیل و… نیاز خواهید داشت.

  1. تکمیل اطلاعات

پس از ثبت‌نام، باید اطلاعات مربوط به شخص یا شرکت خود را وارد کنید. برای افراد حقوقی (شرکت‌ها) اطلاعاتی مانند شناسه ملی، نوع فعالیت، آدرس و… لازم است. همچنین برای افراد حقیقی نیز باید اطلاعات شخصی، مالی و شغلی دقیق وارد شود.

  1. بررسی و صدور کد

پس از ارسال درخواست، اطلاعات شما توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می‌شود و در صورت تایید، کد رهگیری مالیاتی برای شما صادر می‌شود.

  1. دریافت کد رهگیری مالیاتی

پس از تایید و صدور کد، شما می‌توانید کد مالیاتی خود را از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی دریافت کنید. این کد به شما اختصاص داده می‌شود و باید آن را برای هر نوع فعالیت مالیاتی (مانند صدور فاکتور، ارسال اظهارنامه مالیاتی و …) ذکر کنید.

1.	کد رهگیری مالیاتی چیست؟

  1. مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی؟

  • مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی برای افراد حقیقی:

افراد حقیقی (مشاغل آزاد، کسبه، پزشکان، و سایر شغل‌های فردی) برای دریافت کد رهگیری مالیاتی به مدارک زیر نیاز دارند:

  • کپی کارت ملی: برای تایید هویت شخص.
  • کپی و اصل شناسنامه: در صورت نیاز برای تأیید اطلاعات هویتی.
  • آدرس محل سکونت: برای ثبت اطلاعات فردی در سامانه و ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت
  • شماره تلفن همراه و ایمیل: برای ارتباط با سازمان امور مالیاتی.
  • کپی یا اصل فیش بانکی مربوط به عوارض
  • مجوز شغلی (در صورت لزوم)
  • کپی جواز تأسیس و جواز کسب
  • اطلاعات مالیاتی قبلی: اگر شما قبلاً اظهارنامه مالیاتی یا مالیات پرداخته‌اید، این اطلاعات ممکن است لازم باشد.
  • کپی قبض پایانی محل فعالیت، کارت بازرگانی، وکالت‌نامه قائم مقام قانونی
  • کپی گواهی مربوط به ثبت نام اداره امور مالیاتی
  • عکس در ابعاد 3*4

 

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی برای افراد حقوقی (شرکت‌ها):

برای دریافت کد رهگیری مالیاتی برای شرکت‌ها و دیگر افراد حقوقی (مثل مؤسسات، موسسات غیرانتفاعی، و غیره)، مدارک زیر مورد نیاز است:

  • کپی و اصل اسناد شناسایی همه اعضای شرکت
  • کپی مدارک ثبت شرکت و آگهی تاسیس شرکت از روزنامه و مهر شرکت
  • آگهی تغییرات (در صورت وجود تغییرات در اطلاعات شرکت و روزنامه رسمی).
  • کپی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل: برای تایید هویت مدیرعامل یا نماینده قانونی شرکت.
  • کد اقتصادی قبلی (در صورت وجود): اگر شرکت قبلاً کد اقتصادی دریافت کرده باشد.
  • آدرس دفتر مرکزی و اطلاعات تماس شرکت: برای ثبت در سیستم و اسناد مربوط به مالکیت و اجاره نامه دفتر شرکت
  • شناسه ملی شرکت: شماره ملی شرکت یا موسسه در سامانه‌های مرتبط.
  • مستندات مالیاتی قبلی: اگر شرکت قبلاً مالیات پرداخت کرده باشد، اطلاعات مربوط به آن نیاز خواهد بود.
  • کپی کارت بازرگانی (در صورت وجود): برای شرکت‌های بازرگانی.
  • فیش مربوط به پرداخت دو در هزاری سرمایه اولیه شرکت
  • قبوض آب، برق، گاز و تلفن شرکت
  • مدارک شغلی اضافی: مانند مجوزهای خاص برای مشاغل خاص (مثلاً برای مشاغل پزشکی، حقوقی یا فنی).
  • صورت‌جلسات هیئت مدیره: در صورتی که تغییراتی در اطلاعات شرکت رخ دهد.
  • گواهی‌های پرداخت مالیات یا اظهارنامه مالیاتی قبلی.

مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری مالیاتی؟

  1. چه‌کسانی باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند؟

تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در فعالیت‌های اقتصادی مانند خرید، فروش، خدمات، تولید، یا هر نوع فعالیت مالیاتی مشارکت دارند، باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

  • افراد حقیقی (کسبه و مشاغل آزاد):

افرادی که شغل آزاد دارند، مانند پزشکان، وکلا، مهندسان، کارگران مستقل، مشاوران، آرایشگران و سایر مشاغل فردی.

کسانی که فعالیت تجاری دارند (خرده‌فروشان، تولیدکنندگان، و توزیع‌کنندگان کالا).

  • افراد حقوقی (شرکت‌ها):

شرکت‌های تجاری (شامل شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیرسهامی، شرکت تعاونی، موسسات غیرتجاری و موسسات دولتی که فعالیت اقتصادی دارند). وکسب‌وکارهای آنلاین یا شرکت‌هایی که فروش اینترنتی دارند.

  • افرادی که به‌طور مستقیم با سازمان امور مالیاتی در ارتباط هستند:

افرادی که اظهارنامه مالیاتی ارسال می‌کنند.

کسانی که در تامین مالیات و انجام پرداخت‌های مالیاتی شرکت دارند.

  • صاحبان مشاغل مستقر در مناطق آزاد تجاری:

افرادی که در مناطق آزاد اقتصادی فعالیت دارند، همچنان باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

  • افراد دارای کارت بازرگانی:

افرادی که کارت بازرگانی دارند (که معمولاً برای صادرات و واردات استفاده می‌شود) باید کد رهگیری مالیاتی دریافت کنند.

کد رهگیری مالیاتی چیست؟

نتیجه‌گیری

کد رهگیری مالیاتی یک شناسه ضروری برای شناسایی و پیگیری فعالیت‌های مالیاتی افراد و شرکت‌ها است که برای ایجاد شفافیت مالی و جلوگیری از تقلب طراحی شده است. تمامی افراد حقیقی و حقوقی که در فعالیت‌های اقتصادی مشارکت دارند، موظف به دریافت این کد هستند. دریافت کد رهگیری از طریق سامانه مالیاتی و ارائه مدارک لازم صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان و آنلاین تکسا

دریافت مشاوره رایگان و آنلاین تکسا