مالیات ارزش افزوده طلا

مالیات طلا فروشان

مالیات طلافروشان

بحث داغ مالیات ارزش افزوده و مخصوصا مالیات طلا، بحث داغ محافل امروز است. که داشتن دانش کافی در این زمینه میتواند بسیار برای شما کمک کننده باشد که هنگام خرید طلا و هنگام محاسبه مالیات طلا، آگاهی کافی داشته باشید.

همچنین برای صاحبین طلافروشی ها هم لازم است که دانش کافی را نسبت مالیات طلافروشان و ارسال صورتحساب های خود داشته باشند.

در این مقاله میخواهیم نحوه محاسبه مالیات ارزش افزوده بر طلا و سوالات مربوط به مالیات طلا و همچنین نحوه ارسال صورتحساب مالیاتی را از طریق سامانه معتمد هوشمند تکسا بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

مالیات ارزش افزوده طلا چیست؟

نخست بهتر است که با مفهوم مالیات ارزش افزوده طلا آشنا شویم.

در مصوب ماده ۳ قانون مالیات ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کل کشور آمده: “مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالا‌ها و خدمات عرضه‌شده باارزش کالا‌ها و خدمات خریداری یا تحصیل‌شده در یک دوره معین وضع می‌گردد”

مالیات ارزش افزوده، نوعی از مالیات غیر مستقیم است که از مصرف کنندگان کالاها و خدمات، دریافت می شود. با این توضیح که در جریان تولید یک کالا و خدمات و رساندن آن به دست مصرف کننده، به ارزش آن اضافه می شود. این اضافه ارزش کالا یا خدمات، به عنوان بخشی از قیمت آن کالا یا خدمات، توسط تولید کننده از مصرف کننده، دریافت شده و به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز می گردد.

مالیات ارزش افزوده بطور کلی به 3دسته تقسیم بندی می شود:

  • مالیات ارزش افزوده تولید طلا
  • مالیات ارزش افزوده مصرفی طلا
  • مالیات ارزش افزوده درآمد طلا

با توجه به تعریف مالیات بر ارزش افزوده طلا، در تعریف مالیات طلا یا مالیات بر ارزش افزوده طلا​، می توان گفت، این مالیات، مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس نرخ تعیین شده در قانون و بر مبنای قیمت اجرت ساخت و سود فروشنده، در هنگام فروش طلا، از خریداران طلا اخذ می گردد و میبایست توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود.

<yoastmark class=

مالیات طلافروشان چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر ارزش افزوده، به طیف وسیعی از کالاها و خدمات تعلق گرفته که طلا، یکی از انواع آن ها است. پس از تصویب قانون جدید مالیات طلا یا به عبارت دیگر، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، میزان مالیات طلا، به شدت کاهش یافت و نحوه محاسبه آن، دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. به همین جهت، اطلاع از قواعد مربوط به مالیات طلا، ضروری است.

نکته مهم در محاسبه ارزش افزوده طلا دقیقا همینجاست. قبلا مالیات بر طلا بر کل قیمت طلا و اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق می گرفت. ولی از تاریخ دی ماه 1400 نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا دستخوش تغییرات شد و بر این اساس مالیات طلا فقط بر روی اجرت ساخت و سود فروشنده محاسبه می شود.

مثلا اگر شما 10 گرم طلا بخرید و قیمت هر گرم طلا 100 هزار تومان باشد و اجرت ساخت آن 10 درصد و سود فروشنده 7 درصد باشد.

مالیات ارزش افزوده بر همین مبنا یعنی مبلغ 10 هزار تومان اجرت ساخت و 7 هزار تومان تومان سود فروشنده حساب می شود.

جالبست بدانید در سال 1403 مالیات ارزش افزوده با افزایش یک درصدی مواجه شد و به 10درصد افزاریش یافت. ولی نرخ مالیات ارزش افزوده طلا همان 9 درصد باقی ماند

” با اشاره به بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ که بر اساس آن نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال جاری به میزان یک واحد درصد افزایش یافته، اعلام کرده که بر اساس متن قانون، افزایش یاد شده صرفاً ناظر به نرخ عمومی موضوع ماده (۷) بوده و به نرخ‌های خاص (طلا و جواهر و پلاتین) موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مربوط نیست. ”

بر این اساس نرخ مالیات بر ارزش افزوده اجرت ساخت و سود فروشندگان طلا، جواهر و پلاتین بدون تغییر باقی مانده و همچون گذشته ۹ درصد است. دریافت هرگونه وجهی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده مازاد بر ۹ درصدِ اجرت، حق‌العمل و سود، مغایر قانون و موجب تعلق جریمه‌های قانونی خواهد شد.

تا اینجا به این موضوع پرداختیم که مالیات ارزش افزوده طلا چیست و چگونه محاسبه می شود ولی نکته مهم این است که طلا فروشی ها برای پرداخت و ثبت مالیات خود میبایست چه طور اقدام کنند؟

با توجه به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، همه طلافروشی ها موظف هستند که صورتحساب های خود را در سامانه مودیان ثبت کنند و در صورتی که این کار را انجام ندهند، دچار جریمه های سنگینی خواهند شد.

چطور صورتحساب طلا را در سامانه مودیان ثبت کنیم؟

شاید یکی از دغدغه های اصلی طلا فروشی ها ثبت صورتحساب در سامانه مودیان باشد.

البته اینکار هم بسادگی قابل انجام است. بهترین روش ارسال صورتحساب ها، ارسال از طریق شرکت معتمد مالیاتی تکسا است. این مدل از ارسال صورتحساب مالیاتی را میتوان امن ترین راه ممکن برای ارسال صورتحساب دانست.

و ساده ترین روش ارسال صورتحساب مالیات طلا فروشان استفاده از پوز اندرویدی متصل به سامانه مودیان است.

شرکت معتمد مالیاتی تکسا که در ارسال صورتحساب های مالیاتی طلافروشی ها پیشتاز است، با راهکار دستگاه پز اندرویدی متصل به سامانه مودیان تمام مشکلات این صنف را در این زمینه بر طرف کرده است.

به کمک دستگاه پز اندرویدی تکسا، طلا فروشی ها را به طور مستقیم به سامانه مودیان متصل باشند و ارسال صورتحساب را به سامانه مودیان انجام دهند.

به نکته مهمی هم که باید توجه کنید این است که برای ارسال و ثبت صورتحساب در سامانه مودیان فقط 21 روز از زمان صدور آن فرصت دارید و بعد این تاریخ هر صورتحساب شامل 10درصد جریمه می شود که می تواند مبالغ سنگین جریمه را برای طلا فروشی ها در بر داشته باشد.

مزیت ثبت صورتحساب در سامانه مودیان چیست؟

در نظام مالیاتی جدید ثبت اطلاعات فعالان اقتصادی در قالب خود سازمان مالیاتی انجام می شود و دیگر نیازی به حسابرسی مالیاتی نیست. چرا که صورتحساب هایی که در سامانه برای هر کسب و کاری که ثبت می شود

در کارپوشه مودی قرار می گیرد بعنوان اظهارنامه عملکرد مودی محسوب می شود. از اهداف دیگر قانون سامانه مودیان اساسا عدم نیاز به ارسال اظهارنامه عملکرد و عدم نیاز به ارسال گزارشات فصلی فعالان اقتصادی است و دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه مالیات برارزش افزوده از سمت مودیان نیست

برای تهیه دستگاه پوز اندرویدی تکسا، مخصوص طلا فروشی ها می توانید با کارشناسان فروش ما با شماره 02143054850 در ارتباط باشید.

همچنین میتوانید مقاله مالیات پزشکان را هم مطالعه بفرمایید

نتیجه بندی کلی:

  • به اصل طلا مالیات ارزش افزوده تعلق نمی گیرد.
  • مالیات طلافروشان فقط به اجرت ساخت و سود فروشنده تعلق می گیرد.
  • تمام صورتحساب های فروش طلا میبایست در سامانه مودیان ثبت شود.
  • نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا 9درصد است.
  • بهترین روش ارسال صورتحساب های ارزش افزوده استفاده از راهکار پوز اندرویدی و اپلیکیشن موبایل شرکت معتمد تکسا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان و آنلاین تکسا