مالیاتی پزشکان

مالیات پزشکان چیست و به چه افرادی تعلق می گیرد؟

تمام اعضای جامعه، بدون در نظر گرفتن اختلافات در درآمد، سطح تحصیلات یا طبقه اجتماعی و دیگر مشخصه ‌ها، موظف به پرداخت قسمتی از درآمدهای خود به عنوان مالیات بر درآمد می ‌باشند. از این رو افراد فعال در حوزه پزشکی، از جمله پزشکان و سایر اقشار، موظف به پرداخت مالیات بر درآمدهای خود هستند.

شناختن دقیق میزان مالیات پزشکان به دلیل عدم شفافیت منابع درآمد آنان، همواره یک مسئله پیچیده برای ارگان های مالیاتی می باشد. این نامعلوم بودن اجباری به وجود آورده است که سازمان مالیاتی تدابیری را برای تعیین درست درآمد پزشکان به کار گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر مالیات مربوط به پزشکان در معتمد هوشمند تکسا می پردازیم.

فهرست 

  • چگونگی محاسبه مالیات پزشکان
  • پرداخت مالیات بر درآمد پزشکان که به صورت قراردادی در مراکز فعالیت دارند
  • محاسبات مالیات بر درآمد پزشکان
  • مالیات تکلیفی پزشکان
  • معافیت های مالیاتی پزشکان

 

چگونگی محاسبه مالیات پزشکان

هر پزشک مطابق با درآمد زایی خود مشمول پرداخت مالیات پزشکان می باشد. مالیات آن ها بر اساس شیوه درآمد زایی به مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد مشاغل و مالیات تکلیفی پزشکان تقسیم می شود. پزشکان برای اجتناب از تحمیل جریمه مالی، موظف به ارائه مدارک و اظهار نامه مالیاتی خود تا پایان دوره مالیاتی می ‌باشند. زمان اعلام مهلت ارائه اظهار نامه معمولا تا انتهای خرداد ماه است و در این مدت تقدم ارائه اظهارنامه و مستندات آن الزام است. این اقدام از سوی پزشکان به منظور پیشگیری از هر گونه تحقیقات مالیاتی و حفظ اطمینان از رعایت قوانین مالیاتی ضروری است. در ادامه به طور کاملتر آن را بررسی می کنیم.

 

مالیات پزشکان

پرداخت مالیات بر درآمد پزشکان که به صورت قراردادی در مراکز فعالیت دارند

مالیات بر درآمد حقوق پزشکان به این صورت است که آن ها به ‌عنوان کارمند در استخدام بیمارستان یا سایر مراکز درمانی فعالیت داشته باشند و با مراکز ذکر شده قرارداد کاری بسته شده باشد. در این مورد بر اساس آن، حقوق دریافت می کنند که حقوق معینی برای مشمولیت از پرداخت مالیات برای پزشکان در نظر گرفته می شود. در چنین شرایطی، مرکز به عنوان کارفرما باید یک درصد معین از حقوق پزشک را با محاسبه معافیت مالیات حقوق، به عنوان مالیات ، کسر کند. این مرکز حقوق کسر شده را به حساب سازمان مالیاتی واریز می نماید. برای توضیح بیشتر به جدول زیر رجوع کنید. این جدول بر اساس مالیات در سال 1402 طراحی شده است.

از مبلغ (ریال)

 

تا مبلغ (ریال)

 

نسبت به مازاد (ریال) نرخ مالیات قابل پرداخت

 

1 100,000,000 _ معاف از مالیات
100,000,001 140,000,000 100,000,000 10%
140,000,001 230,000,000 140,000,000 15%
230,000,001 340,000,000 230,000,000 20%
340,000,001 بیش از 340,000,000 340,000,000 30%

 

مالیات تکلیفی پزشکان

محاسبات مالیات بر درآمد مشاغل پزشکان

مالیات پزشکان این دسته یه این صورت است که در برخی موارد، بعضی از پزشکان به‌ عنوان شخص حقیقی به صورت مستقل با ایجاد کلینیک شخصی یا مطب یا همکاری بدون رابطه کارگر و کارفرمایی با مراکز درمانی، خدمات درمانی ارائه می‌ دهند. در چنین شرایطی، مطابق با ماده 93 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد حاصل از این فعالیت‌ ها پس از کسر معافیت ‌های مربوطه، مشمول مالیات بر درآمد مشاغل خواهد بود. نرخ مالیات برای این گروه از پزشکان بر اساس ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه و اخذ می‌ شود. جدول زیر مربوط به مالیات این دسته از پزشکان است.

میزان درآمد پزشک( ریال)

 

نرخ مالیات بر درآمد مشاغل پزشکان
تا میزان 2,000,000,000 15%
نسبت به مازاد2,000,000,000 تا 4,000,000,000 20%
نسبت به مازاد 4,000,000,000 25%

مالیات تکلیفی پزشکان چیست؟

در حالتی که پزشکان به عنوان متخصص به صورت مشارکتی یا غیر مشارکتی با مراکز درمانی دیگری همکاری داشته باشند، مستقل از حضور در مطب یا بیمارستان، درآمد حاصل از این همکاری نیز مشمول مالیات بر درآمد پزشکان خواهد بود. این درآمد، پس از کسر معافیت ‌های مربوط به مالیات بر درآمد مشاغل، مطابق با قوانین و مقررات مالیاتی مربوطه مشمول مالیات خواهد شد.

برای مثال تصور کنید یک پزشک فعالیت خود را در مطب شخصی انجام می ‌دهد. همچنین با یک بیمارستان قراردادی برای انجام عمل‌های جراحی نیز دارد. در این سناریو، علاوه بر مالیات بر درآمد پزشکان آزاد، مشمول مالیات تکلیفی نیز خواهد شد. براساس این تعهد، بیمارستان یا مرکز درمانی موظف است 10% از حق الزحمه پزشک را به عنوان مالیات تکلیفی کسر کرده و این مبلغ را نزد خود نگه دارد. در پایان سال مالیاتی، این مقدار باید در اظهارنامه مالیاتی بیمارستان ذکر شده و به سازمان مالیاتی پرداخت گردد.

 

معافیت‌ های مالیاتی پزشکان

تفاوت در نوع فعالیت پزشکان تاثیرگذار بر نوع و میزان معافیت های مالیاتی پزشکان دارد. زمانی که پزشک به صورت مستقل خدمات ارائه می‌ دهد، بدون توجه به اینکه آیا با مراکز درمانی قرارداد بسته یا ندارد، به عنوان یک فرد حقیقی صاحب مشغله شناخته می ‌شود. در این حالت، او مشمول معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم می ‌شود. اگر پزشک در استخدام مراکز درمانی باشد، او مستند به حقوق حاصل از این استخدام، معاف از مالیات حقوق خواهد بود.

لازم به ذکر است که حتی در صورتی که پزشکان در چندین زمینه مختلف فعالیت داشته باشند و از این حوزه‌ ها درآمد کسب نمایند، هر پزشک به صورت فردی می ‌تواند در طول سال تنها از یک معافیت مالیاتی بهره‌ مند شود. پزشکانی که به صورت همکاری با دیگران فعالیت مشارکتی دارند، حداکثر این امکان را دارند تا از دو معافیت مالیاتی در طول سال استفاده کنند.

1 دیدگاه در “مالیات پزشکان چیست و به چه افرادی تعلق می گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان و آنلاین تکسا